Jacek Palęcki

Jak pisać dobrze zoptymalizowane teksty SEO?

Data publikacji
2022-5-24
|
16 min czytania
Spis treści

    W sieci znajdziemy wiele badań, w których największe światowe brandy udostępniają raporty marketingowe z informacjami o uzyskanym ruchu i kanałach, z których ten ruch pochodzi. Badania te wskazują na stałą dominację SEO, czyli ruchu organicznego z wyszukiwarki, który wynika z działań SEO, w strategii marketingowej, ponieważ ruch ten stanowi nawet 50% całego ruchu, który pozyskuje dana strona internetowa. Dane te możemy zderzyć np. w Similarweb i faktycznie otrzymamy, że w przypadku Ebay czy Amazon jest to niemal 30%, a w przypadku serwisów z newsami jak The New York Times to blisko 40%. Okazuje się więc, że mimo rosnącej popularności mediów społecznościowych to działania SEO pozostają podstawą marketingu, a jednym z ważniejszych elementów tych działań jest optymalizowanie tekstów pod SEO - co to znaczy, jak pisać teksty SEO?

    Teksty SEO - co to?

    Teksty SEO to treści dostosowane do wytycznych algorytmu wyszukiwarki. Pisanie takich treści zalicza się do działań White-Hat SEO, czyli tak zwanych "dobrych praktyk," które należy stosować, aby poprawić widoczność witryny w wyszukiwarce, przedstawionych przez Google. I choć te wytyczne były mrzonką jeszcze kilka lat temu, to dzisiaj wyszukiwarka zaczyna niemal doskonale rozumieć pisane treści, więc popularne powiedzenie "content is king" (ang. treść jest kluczem), przestaje być prześmiewcze, a zaczyna być podstawą, bez której inne działania SEO nie mają większego sensu.

    Jak pisać teksty SEO?

    Treści SEO zyskały na znaczeniu w 2011 roku, kiedy Google uruchomił słynny algorytm Panda, który zaczął karać powielanie treści (duplicate content), a z czasem nawet treści niskiej jakości (np. nieczytelne, bezsensowne), w celu wyeliminowania spamu i zapewniania możliwie najlepszych treści użytkownikowi końcowemu. Algorytm wszedł na polski rynek nieco później, bo około 2014 roku, wywołując ogromne trzęsienie. Algorytm Pandy był i jest stale udoskonalany, a w 2018 pojawił się BERT, który wywołał trzęsienie w całym świecie SEO około 2020 roku. Dzięki algorytmowi BERT robot Google zaczyna coraz lepiej rozumieć język naturalny, a więc naturalną konstrukcję zdań czy nawet kontekst pisanych treści. To wszystko oznacza, że Google stara się wyeliminować intencjonalne pisanie tekstów pod SEO i chce sprawić, żeby najwyżej oceniane były po prostu najlepsze treści. Oczywiście tak świetnie to jeszcze nie działa, a na polskim rynku zmiany wprowadzane są z nawet kilkuletnim opóźnieniem, dlatego warto zadbać o kilka podstaw.

    Jak napisać dobry tekst SEO, co powinien zawierać?

    • Dobrze dobrane i zagęszczone słowa kluczowe
    • Odpowiednią ilość nagłówków (H1, H2, H3) ze słowami kluczowymi
    • Odpowiednią długość treści
    • Dobry opis dla wyszukiwarek (meta title i meta description)
    • Obrazki z uzupełnionymi opisami (alt tagi)

    Oznacza to, że tekst SEO wymaga obszernego researchu konkurencji oraz analiz w przeznaczonych do tego programach w celu wyznaczenia odpowiednich wartości, do których dopasujemy pisaną treść. Innymi słowy - początkowo dbamy o ramy, żeby dogodzić robotowi wyszukiwarki, a następnie piszemy możliwie najlepszą treść dla użytkownika końcowego.

    Tekst SEO - przykład

    Pisanie tekstów SEO na strony docelowe ma związek z content marketingiem, czyli marketingiem z wykorzystaniem treści, a więc tworzeniem obszernych case studies czy artykułów, które pozycjonują się w Google i są podstawą lejka sprzedażowego, ponieważ między wierszami wspominają o ofercie czy liście mailingowej, a więc pomagają generować leady. Istnieje jednak kilka typowych tekstów SEO, które wykorzystywane są do pozycjonowania strony, czyli do linkowania czy np. opisów SEO do produktów sklepu internetowego. Takie teksty SEO piszą profesjonalni copywriterzy, a podstawowe rodzaje to:

    • teksty preclowe i katalogowe - teksty, których jedynym celem jest przemycenie linku do danej strony w otoczeniu powiązanego tekstu, np. na forach. Teksty tego typu nie wymagają wysokiej merytoryki, a mają być jedynie w miarę sensowne i poprawne gramatycznie.
    • teksty zapleczowe - teksty mają dodatkowo przygotowane nagłówki czy zagęszczone słowa kluczowe, a wykorzystywane są na stronach zapleczowych, które linkują stronę docelową, np. na blogach Web 2.0 czy prywatnym zapleczu.
    • opisy produktów - unikalne i merytoryczne opisy danych produktów z zagęszczeniem słów kluczowych.
    • teksty specjalistyczne, eksperckie - to teksty podobne do tekstów zapleczowych, jeśli chodzi o samą strukturę, jednak ze znacznie wyższą wartością merytoryczną. Takie teksty lądują zwykle na stronach docelowych klientów, np. na blogach firmowych.

    Ile kosztuje napisanie poszczególnych tekstów? Z copywriterami rozliczamy się za ilość znaków ze spacjami (zzs), a stawki liczone są za 1000 napisanych zzs. Przykładowy cennik tekstów SEO:

    Teksty preclowe, katalogowe czy zapleczowe w popularnych sieciach dla copywriterów to koszt od 2-3 zł netto za 1000 zzs (preclowe i katalogowe) do około 5 zł za 1000 zzs (zapleczowe). Opisy produktów bywają nieco droższe, choć wszystko zależy od skomplikowania zlecenia - stawka może wynosić od 5 zł netto w sieciach do "nawet" 15 zł za 1000 zzs u dobrego freelancera. Teksty specjalistyczne czy ekspercie są najdroższe, ponieważ wymagają researchu, dbałości o czynniki SEO przy zachowaniu wysokiej merytoryki, a ich cena to od 15 do 30 zł netto za 1000 zzs.

    Optymalizacja tekstu słowami kluczowymi

    Profesjonalnie teksty SEO na firmowe strony www zwykle zawierają krótki brief od agencji, która obsługuje daną firmę. Jeśli tak nie jest, to copywriter często oferuje dodatkową optymalizację pisanego tekstu pod SEO. Natomiast nawet jeśli nie korzystamy z usług agencji czy copywriterów to listę słów kluczowych jesteśmy w stanie przygotować samodzielnie z wykorzystaniem narzędzia np. wyszukiwarka słów kluczowych, który w podstawowy sposób pozwoli nam dobrać odpowiednie słowa kluczowe i ocenić konkurencyjność poszczególnych fraz.

    Po dobraniu słów kluczowych warto ocenić wymagane zagęszczenie słów w tekście na podstawie wyników topowych konkurentów pod dane frazy, co pozwoli wpisać się w średnie zagęszczenie.

    Tekst SEO - ile znaków?

    Długość tekstu SEO oceniamy na podstawie frazy - dłuższy tekst wcale nie musi być lepszy, ponieważ niektóre zapytania wymagają jedynie krótkiej i merytorycznej odpowiedzi. Dlatego długość tekstu SEO zależy przede wszystkim od słowa kluczowego i oceny konkurencji, czyli tego, jakie teksty pozycjonują się najlepiej - jakie teksty znajdują się w top10 wyników. Warto więc sprawdzić długość tekstów 5-10 najlepszych konkurentów i wyciągnąć średnią.

    Unikalność tekstu SEO

    Unikalność tekstu pisanego pod SEO to absolutna podstawa, ponieważ powielanie treści prowadzi do filtrów za spam, które znacząco obniżają pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Dlatego teksty należy pisać samodzielnie, a jeśli posługujemy się źródłami, to warto sprawdzić dany tekst nawet w darmowych i dostępnych online narzędziach do oceny unikalności danej treści.

    Kategorie wpisów

    Kategorie wpisów

    Już 13 lipca o 13:00!
    Szkolenie: Jak zbudować profesjonalny profil na LinkedIn w 15 minut