Jacek Palęcki

Infografika – czym jest i jak tworzyć infografiki?

Data publikacji
23.08.2022
|
3 min czytania

Prezentowanie danych potrafi być problematyczne. Tabelki z danymi nie dla każdego są łatwe do przyswojenia i przede wszystkim zapamiętania. Większość z nas lubi graficzne przedstawienia informacji. Lepiej je zapamiętujemy, są przyjemniejsze w odbiorze i chętniej zatrzymujemy na nich swój wzrok. Dzisiaj w artykule opowiemy o tym, czym są infografiki i dlaczego naszym zdaniem warto ich używać.

Co to jest infografika?

Infografika to nic innego jak graficzna forma wizualizacji danych, wiedzy czy innych informacji, zaprojektowana tak, aby była przystępna dla odbiorców. Czytelność i przejrzystość przekazu są rzeczami kluczowymi. Można powiedzieć, że jest to połączenie obrazu oraz treści. Rzecz dużo bardziej informacyjna niż obrazek, ale jednocześnie dużo przystępniejsza niż sam tekst. Często z tego typu formą możemy spotkać się podczas reklamy w Internecie. Pisząc długi artykuł ponosimy ryzyko, że mało osób będzie w stanie przeczytać go do końca. Jeśli najważniejsze dla Ciebie jest dotarcie ze swoim przekazem do ludzi, to umieszczenie infografiki znacząco zwiększy Twoje szanse. Dużo prościej jest zapoznać się z kilkoma infografikami niż przeczytać cały artykuł.

Infografika przykłady

Za pomocą infografik możemy prezentować zarówno proste i podstawowe przekazy np. podział płci przy danym zjawisku, jak i rzeczy bardziej skomplikowane np. plan metra w dużym mieście. Pamiętaj, że poza czytelnością nie ma tak naprawdę ograniczeń. Mogą one dobrze zastępować tabelki, dzięki czemu prezentowane dane będą przystępniejsze. Dodanie infografiki sprawi, że Twój tekst będzie atrakcyjniejszy, infografiki dodatkowo niosą dużo więcej treści i przekazu za sobą niż zwykła grafika.

Jak tworzyć infografiki

W związku z tym, że jest taka dowolność przekazu to tworzenie infografik jest tak naprawdę bardzo rozległym tematem. Nie ma żadnych rygorystycznych zasad, jak robić infografiki. Ważne, aby były one estetyczne, przejrzyste, przeciągały wzrok i przekazywały treść. Warto dodać do nich również dobre hasło reklamowe, bo to znacząco ułatwia odbiór takiej infografiki. Dzięki temu odbiorca od razu wie czego ona dotyczy.

Program do infografiki

Nie ma żadnego jednego i najlepszego programu do tworzenia infografik. Możesz wykorzystać bezpłatne narzędzia typu paint, czy Canva, a równie dobrze możesz posłużyć się profesjonalnym programem typu Adobe Photoshop czy Adobe Illustrator. Jeśli masz dobry pomysł, to na pewno znajdziesz odpowiednie narzędzie do jego zaprezentowania.

Możesz również zwrócić się do profesjonalnych grafików z prośba o pomoc. Cena infografiki oczywiście będzie zróżnicowana w zależności od osoby wykonującej oraz stopnia zaawansowania pracy możesz zapłacić od kilkudziesięciu do kilkuset złotych za jedną infografikę. W wielu sytuacjach warto o tym pomyśleć, bo infografiki są coraz popularniejsze, a ludzie po prostu lubią je zarówno oglądać, jak i potem udostępniać np. w swoich mediach społecznościowych.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 5.00 na bazie 3 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD