LinkedIn jest największym portalem społecznościowym dla profesjonalistów. Według danych z 2022 roku ma ponad 810 mln użytkowników na świecie. Znajduje się w nim 57 tys. kont firmowych i opublikowano na jego łamach ponad 15 mln ofert pracy. Dla wielu rekruterów serwis ten jest jednym z kluczowych miejsc poszukiwania pracowników. O czym należy pamiętać, szukając odpowiedniego specjalisty na LinkedIn?
Szukanie pracowników na LinkedIn – fakty
Dynamiczny rozwój serwisu LinkedIn spowodował, że można za jego pośrednictwem dotrzeć do ekspertów z różnych branż – zarówno tych bardzo popularnych, jak i niszowych. Przeprowadzono wiele analiz związanych z tym portalem. Oto kilka cennych informacji, które związane są z kwestią szukania zatrudnienia i pracowników za jego pośrednictwem:
- Według LinkedIn około 12 milionów członków serwisu jest gotowych do zatrudnienia.
- 60 proc. korzystających z portalu ma od 25 do 34 lat.
- 49 milionów użytkowników tygodniowo szuka na LinkedIn pracy.
- Co minutę za pośrednictwem LinkedIn zatrudnianych jest średnio 6 osób.
- Co sekundę przez portal wysyłanych jest 77 podań o pracę, co oznacza 4620 co minutę, 277 200 co godzinę.
Największą zaletą LinkedIn z punktu widzenia rekruterów jest możliwość dotarcia do ogromnej liczby kandydatów. Prawdopodobnie znalezienie tylu specjalistów, którzy spełniają oczekiwania, za pośrednictwem innych kanałów byłoby trudne. Jak zatem szukać pracownika na LinkedIn?
LinkedIn – szukanie pracownika
Ważną statystyką z punktu widzenia osób, które szukają zatrudnienia, jest fakt, że aż 97 proc. rekruterów wykorzystuje LinkedIn podczas szukania pracowników. Dziennie wysyłają oni średnio około miliona wiadomości InMail. Obecnie firmy mają coraz większe problemy ze znalezieniem specjalistów, którzy spełniają ich oczekiwania. Z tego względu przed rekruterami stoi trudne zadanie – znalezienie kandydata, który ma odpowiednie kwalifikacje. Jak to zrobić? Poprzez LinkedIn.
Fakty są takie, że tylko około ¼ mających konto na LinkedIn szuka zatrudnienia. Pozostali mają już pracę i mogą ewentualnie rozważyć jej zmianę. Użytkownicy portalu zastanawiają się, jak znaleźć pracę przez LinkedIn, a rekruter musi umieć dotrzeć do odpowiednich kandydatów. Może postawić na płatne i darmowe sposoby dotarcia do odpowiednich osób. Jak to zrobić?
Jak bez opłat szukać pracownika na LinkedIn?
Poszukiwania specjalisty warto rozpocząć od darmowych sposobów na znalezienie odpowiedniego eksperta. Podstawowym krokiem jest założenie profilu rekrutera. Powinien on wyglądać profesjonalnie, należy wypełnić w nim wszystkie informacje i trzeba to zrobić, zanim rozpoczniemy pisanie do interesujących nas kandydatów. Osoba, która otrzyma od nas wiadomość, zacznie rozpatrywanie oferty od sprawdzenia profilu rekrutera. Z niego powinna trafić na profil firmy na LinkedIn. Jeśli znalezione informacje wzbudzą jego zainteresowanie, to wtedy przejdzie do zapoznania się z ofertami pracy, o ile podmiot takie opublikował.
W przypadku gdy profil rekrutera nie ma zdjęcia, szczegółowych informacji o danej osobie, to trudno oczekiwać, że użytkownik portalu nawiąże kontakt. Równie dobrze może podejrzewać, że ktoś próbuje go oszukać i dlatego w ogóle nie zareaguje na wiadomość – nie warto popełniać tego błędu. Obowiązkowo należy wypełnić profil rekrutera i profil firmowy.
Mając już tego pierwszy, warto rozwijać sieć kontaktów, a także udostępniać oferty zatrudnienia w danym przedsiębiorstwie. Ponadto dobrze jest publikować treści związane z naszą branżą.
Kolejnym dobrym krokiem jest zachęcenie pracowników firmy do założenia kont na LinkedIn i ich wypełnienia. Niech oznaczą, gdzie są zatrudnieni. To dla szukających pracy może być kolejny argument uwiarygodniający daną markę. Mogą ich nawet zapytać o kwestię zatrudnienia w tej firmie.
Za darmo można również publikować oferty pracy, natomiast możliwości pod tym względem są ograniczone. Nie są one promowane, zatem dotrą tylko do osób, które rekruter ma w sieci kontaktów – o ile udostępni taką ofertę w swoim profilu. Dlatego warto, aby propozycja zatrudnienia pojawiła się również na koncie firmowym i była udostępniona przez pracowników firmy.
Ponadto kandydatów, którzy mają odpowiednie kwalifikacje, można po prostu wyszukiwać. Większe możliwości pod tym względem mają korzystający z LinkedIn Premium. W wersji darmowej można szukać m.in. po nazwie stanowiska czy frazach.
Płatne formy szukania pracowników na LinkedIn
Jeśli możemy sobie pozwolić na skorzystanie z płatnych możliwości, to może być nam zdecydowanie łatwiej znaleźć pracownika. W przypadku gdy zdecydujemy się na płatną ofertę zatrudnienia, to możemy przygotować bardziej szczegółowe ogłoszenie, a ponadto dzięki promocji dotrze ono do odpowiedniej grupy odbiorców. Wymaga to budżetu na poziomie co najmniej 5 dolarów dziennie, który rozliczany jest w systemie płatności za każde kliknięcie.
Płatnym rozwiązaniem jest również LinkedIn Recruiter Lite i LinkedIn Recruiter. Rozszerza to możliwości wyszukiwania kandydatów. Pojawiają się dodatkowe filtry. Ponadto dzięki temu można również wysyłać wiadomości InMail do osób, które nie należą do naszej sieci kontaktów. W przypadku LinkedIn Recruiter Lite może ich być 30 miesięcznie, a LinkedIn Recruiter pozwala na przekazanie 150 wiadomości – na każdą wykupioną licencję.
Również w tym przypadku pamiętajmy: kandydaci, zanim zaczną się zastanawiać, jak napisać do rekrutera na LinkedIn, sprawdzą zarówno jego profil, jak i profil samej firmy. Dlatego koniecznie je dopracujmy.