Marcin Wolański

LinkedIn vs SEO i marketing w wyszukiwarkach internetowych

Data publikacji
2022-4-9
|
12 min czytania
Spis treści

    Pozycjonowanie stron www oraz marketing w wyszukiwarkach internetowych stały się podstawą działań biznesowych w sieci. Skrót SEO doskonale znany jest zatem wszystkim firmom próbującym dotrzeć w ten sposób do klienta. Skuteczność procesów SEO wymaga jednak specjalistycznej wiedzy, a na ich wymierne efekty przeważnie czeka się wiele miesięcy. Jeśli więc zależy nam na znacznie szybszym wypromowaniu swojego produktu czy usługi, warto skorzystać z możliwości, jakie w tym obszarze zapewnia portal LinkedIn.

    Pozycjonowanie stron internetowych (SEO) – co to jest?

    Skrót SEO odnosi się do optymalizacji wyników wyszukiwania (ang. Search Engine Optimization) w bezpłatnej wyszukiwarce Google. W dużym skrócie: chodzi o wszystkie podejmowane czynności mające na celu wypozycjonowanie danej strony internetowej, aby znajdowała się na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce po wpisaniu konkretnej frazy przez użytkownika. Największą szansę na skuteczne dotarcie do leada zapewniają wyniki wyszukiwania TOP3, które zbierają łącznie ok. 60% wszystkich kliknięć internautów.

    Działania SEO w wymiarze praktycznym mają zatem spowodować, aby jak najwięcej użytkowników odwiedziło naszą stronę internetową, a następnie zainteresowało się produktem czy usługą i ostatecznie podjęło decyzję zakupową.

    Jak prowadzić skuteczne działania SEO?

    Skuteczne wdrożenie działań SEO wymaga zarówno ugruntowanej wiedzy dotyczącej pozycjonowania, jak i dostępu do profesjonalnych narzędzi analitycznych. Właśnie dlatego wiele firm decyduje się na skorzystanie z usług agencji SEO, które dysponując odpowiednim zapleczem technologicznym oraz zaawansowanym know-how potrafią przyspieszyć i zoptymalizować te procesy. Kompleksowe wsparcie najlepszych specjalistów (optymalizacja, planowanie treści, copywriting, linki zewnętrzne) to koszt rzędu 5-10 tys. zł miesięcznie, a górna granica zależy wyłącznie od intensywności działań konkurencji. Do tej kwoty należy doliczyć jeszcze subskrypcje platform analitycznych, takich jak Keyword Tool, Senuto, Semstorm, czy Ahrefs, co w skali roku oznacza wydatek na poziomie kolejnych kilku tysięcy.

    Działania SEO bardzo trudno prowadzić we własnym zakresie – wówczas należy zwrócić uwagę na szereg czynników, które uwzględniają poszczególne algorytmy. Eksperci z poznańskiej Agencji Widoczni szacują, że liczba czynników rankingowych Google może nawet przekraczać 1000!

    Do osiągnięcia zadowalających efektów naszych działań na rzecz SEO potrzebna jest więc wyspecjalizowana wiedza, kompetentny zespół, zakup linków pozycjonujących, pisanie dziesiątek artykułów miesięcznie po 5-10 tys. znaków oraz… dużo cierpliwości, gdyż agencje SEO, tłumacząc się algorytmami i aktualizacjami wyszukiwarki Google, prognozują pierwsze wyraźne wzrosty pozycji dopiero po ok. 3-6 miesiącach od rozpoczęcia działań.

    Główne elementy wpływające na skuteczność pozycjonowania stron internetowych to:

    • słowa kluczowe umieszczone w odpowiednich miejscach (zwłaszcza w nagłówkach H1-H6);
    • właściwie skonstruowane znaczniki meta (meta title, meta description, meta keywords);
    • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne;
    • dobrze opisane materiały graficzne (m.in. prawidłowa nazwa oraz atrybut alt);
    • poprawność techniczna strony (m.in. brak błędów HTML/W3C validation);
    • szybkość działania strony;
    • responsywność strony;
    • optymalnie skonstruowana mapa witryny oraz plik robots.txt
    • długi staż i historia domeny;
    • liczba poprawnie sformatowanych i zaindeksowanych publikacji;
    • unikalne treści zgodne z ideą Google Topical Authority;
    • certyfikat SSL;
    • lokalizacja serwera i wiele innych.

    Najważniejsze są jednak atrakcyjne dla czytelnika teksty połączone w klastry wiedzy umieszczone w witrynie, np. w bazie wiedzy, blogu czy aktualnościach. Najlepiej wypozycjonowane witryny zawierają setki artykułów, które powstają nawet latami. Jedynie takie podejście zapewnia wysokie pozycje SERP i pozwala się na nich utrzymać.

    Do zaprognozowania kosztów istotna jest też analiza aktywnie pozycjonującej się konkurencji, którą stosunkowo łatwo wykonać dzięki powszechnie dostępnym narzędziom (np. Senuto). Mechanizmy tej platformy pokażą nam, jak silna jest konkurencja i na jakie pozycje mogą liczyć za kilka miesięcy „nowi konkurenci”, którzy dopiero zaczynają pozycjonowanie. W wielu branżach konkurencja jest już tak liczna i mocno ugruntowana, że uzyskanie lepszej widoczności w Google oznacza lata starań i setki tysięcy złotych przeznaczonych wyłącznie na ten cel. Wszak wyników wyszukiwania na pierwszej stronie jest zaledwie 10, a na kolejne prawie nikt nie zagląda.

    Warto jednak podkreślić, że nawet zastosowanie wszystkich wymienionych wyżej wskazówek nie gwarantuje natychmiastowego osiągnięcia zakładanych rezultatów. SEO jest bowiem procesem długofalowym którego efekty mogą być zauważalne zarówno po kilku, jak i nawet kilkunastu miesiącach. Wpływ na taki stan rzeczy ma nie tylko duża konkurencja wśród rywalizujących o najbardziej wartościowe frazy kluczowe, ale także cykliczne aktualizacje algorytmów Google oraz inne uwarunkowania technologiczne.

    W jaki sposób SEO wpływa na proces pozyskiwania klientów biznesowych?

    Działania SEO znajdują się na początkowych etapach procesu pozyskiwania klienta biznesowego. W związku z tym publikacje czy materiały marketingowe, do których nasz potencjalny odbiorca dotrze po wpisaniu w wyszukiwarkę interesującego go hasła, powinny spełniać przede wszystkim rolę edukacyjną i informacyjną, a dopiero w dalszej kolejności sprzedażową. Pominięcie jednego z elementów tradycyjnego lejka sprzedażowego może w tej sytuacji skutkować efektem odwrotnym od zamierzonego, czyli błyskawicznym obniżeniem zainteresowania.

    Klienci B2B szczególnie cenią sobie wartościowe artykuły merytoryczne, które obfitują w praktyczną wiedzę (nie tylko na temat produktu czy usługi), lecz sposób poszukiwania przez nich treści w wyszukiwarkach internetowych nie odbiega od przeciętnego internauty. Wyniki ubiegłorocznych analiz przeprowadzonych przez Zero Limit Web wskazują, że pierwszych 5 wyników organicznych (w tym płatne reklamy) nadal generuje zdecydowaną większość, bo aż 67,6% kliknięć w Google (źródło: affde.com). To sprawia, że na satysfakcjonującą konwersję mogą liczyć niemal wyłącznie te firmy, którym udało się przedostać do ścisłej czołówki wyników wyszukiwania.

    Wysoko wypozycjonowane publikacje eksperckie wzmacniają też wizerunek marki jako profesjonalnej, wiarygodnej i odpowiadającej na potrzeby klientów, co pomaga w przyspieszeniu decyzji o podjęciu współpracy.

    LinkedIn – co to za portal i dla kogo jest przeznaczony?

    Zdecydowanie szybciej i skuteczniej niż w przypadku SEO można dotrzeć do klienta B2B za sprawą portalu LinkedIn. Z tego popularnego serwisu społecznościowego skierowanego do profesjonalistów korzysta już ponad 810 mln użytkowników na całym świecie (w tym 4,7 mln z Polski), a reprezentują oni wszystkie branże. Nic dziwnego, że z roku na rok coraz więcej firm z sektora B2B decyduje się przenieść różne działania biznesowe właśnie na LinkedIn, którego pełny potencjał, zwłaszcza w Europie Środkowo-Wschodniej, nie został jeszcze wykorzystany.

    Każdy członek społeczności LinkedIn po założeniu darmowego konta zyskuje dostęp do bezpłatnej wyszukiwarki, która pozwala odnaleźć, a następnie nawiązać kontakt z tysiącami osób na wysokich stanowiskach (właściciel, prezes zarządu, partner, dyrektor, manager itp.). Korzystając z wbudowanego komunikatora można natomiast wysłać spersonalizowaną wiadomość o charakterze biznesowym bezpośrednio do wybranej osoby decyzyjnej znajdującej się w naszej sieci kontaktów. Takiej możliwości skrócenia ścieżki dotarcia do atrakcyjnych kontrahentów nie gwarantuje żaden inny kanał komunikacji B2B!

    LinkedIn – kanał wspierający marketing internetowy B2B i nie tylko

    Bogata lista funkcjonalności LinkedIna pozwala na prowadzenie różnorodnych działań obejmujących nie tylko marketing internetowy, ale także sprzedaż B2B, rekrutację, networking, personal branding, czy growth hacking. Co warte podkreślenia, użytkownicy serwisu są otwarci na wszelkie formy współpracy biznesowej – niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności.

    Najskuteczniejszym sposobem dotarcia do osób z określonej grupy docelowej są wspominane już w tym artykule wiadomości prywatne, o których szerzej piszemy TUTAJ, natomiast proces ocieplania leadów wspierają też pozostałe funkcjonalności portalu, takie jak:

    • posty (prywatne i firmowe);
    • wydarzenia LinkedIn;
    • grupy dyskusyjne;
    • newslettery;
    • artykuły.

    Każda z wymienionych wyżej form komunikacji z potencjalnymi klientami biznesowymi pozwala znacząco poszerzyć zasięg odbiorców i nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi wydatkami, jak w przypadku Google Ads. Nie należy również obawiać się o nadmierną konkurencję, ponieważ LinkedIn wciąż traktowany jest przez wiele firm jako nowe rozwiązanie wspierające generowanie leadów B2B. Wykorzystując zatem wszystkie możliwości tego portalu można uzyskać w swoim sektorze istotną przewagę.

    LinkedIn vs SEO – porównanie

    Zasadniczą przewagą LinkedIna nad SEO jest brak konieczności długiego oczekiwania na wymierne efekty. Wystarczy już kilka-kilkanaście dni umiejętnych działań w tym portalu, aby nawiązać wartościowe współprace biznesowe na różnych płaszczyznach, podczas gdy na zauważalne rezultaty pozycjonowania czeka się nierzadko długimi miesiącami. Według ekspertów Sales Robots, specjalizujących się w lead generation, często zdarza się, że już nawet pierwszego dnia działań w LinkedIn trafiamy na zainteresowanych potencjalnych klientów.

    LinkedIn nie wymaga również fachowej wiedzy dotyczącej prowadzenia procesów marketingowych czy sprzedażowych z wykorzystaniem serwisu, co mocno odróżnia ten kanał od pozycjonowania stron internetowych, gdzie posiadanie odpowiednich kompetencji jest absolutnie niezbędne, aby skutecznie dotrzeć do interesującego nas odbiorcy. Korzystając z bezpłatnych poradników i bazy wiedzy budowanej przez Doradców Sales Robots unikniemy błędów i łatwo wyprzedzimy konkurentów.

    Ponadto efektywne działania w portalu LinkedIn mogą odbywać się zupełnie za darmo lub przy niewielkim nakładzie finansowym, tymczasem w przypadku SEO opłaty, jakie trzeba ponieść w związku z zakupem linków, wykupieniem dostępu do narzędzi analitycznych oraz ewentualnym wsparciem wykwalifikowanych specjalistów, wzrastają z roku na rok.

    Szczegółowe porównanie LinkedIna z SEO prezentuje poniższa tabela:

    SEO LINKEDIN
    Koszty Od kilkuset do kilku tysięcy złotych, jeśli działamy samodzielnie (konieczność wykupienia odpowiednich narzędzi monitorujących działania SEO) do nawet kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy złotych, jeśli korzystamy ze wsparcia zewnętrznych firm i specjalistów.Dodatkowo należy doliczyć ceny pozyskania linków pozycjonujących. Założenie konta jest całkowicie darmowe - wraz z możliwością bezpłatnego wyszukiwania profili osób decyzyjnych i nawiązywania z nimi kontaktu.
    Czas wdrożenia Na wymierne efekty SEO trzeba czekać nawet kilka-kilkanaście miesięcy, natomiast samo wdrożenie podstawowych działań SEO może nastąpić już w kilkanaście dni. Założenie konta w portalu zajmuje raptem kilka minut.
    Zgodność z RODO Najważniejsze zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych użytkowników określają regulaminy Google oraz innych wyszukiwarek internetowych, a także stron www, na których pojawiają się dane publikacje. Każdy użytkownik portalu LinkedIn przy zakładaniu konta akceptuje regulamin, który pozwala na swobodne korespondowanie ze wszystkimi użytkownikami.
    Nakład pracy Znaczący - konieczność przygotowania atrakcyjnego i wartościowego contentu dla odbiorcy (najlepiej zróżnicowanego i w znaczącej ilości) oraz wdrożenia wielu działań technicznych. Nawiązywanie trwałych kontaktów na LinkedIn zajmuje ręcznie sporo czasu ze względu na duży potencjał portalu.Istnieją jednak narzędzia, które pozwalają oszczędzić nawet 99% czasu poświęcanego na działania ręczne.
    Baza kontaktów Wszyscy użytkownicy, którzy mają dostęp do treści publikowanych w sieci i klikną w dany link. Przeważnie są to tzw. leady marketingowe, które mogą stać się leadami sprzedażowymi, a więc potencjalnymi klientami produktu czy usługi opisywanej w artykule. Baza kontaktów to wszyscy użytkownicy LinkedIn, czyli niemal całe grono osób decyzyjnych z wielu krajów świata.
    Trafność targetowania B2B Średnia i uzależniona od wielu czynników, m.in. atrakcyjności danej frazy kluczowej oraz skuteczności działań optymalizacyjnych. Stuprocentowa, ponieważ każdy użytkownik LinkedIn chwali się swoim stanowiskiem pracy oraz branżą, w której działa, o czym można przekonać się wykorzystując bezpłatną wyszukiwarkę.Dodatkowo dzięki zaawansowanej wyszukiwarce LinkedIn Sales Navigator otrzymujemy do dyspozycji jeszcze więcej filtrów i dzięki temu zwiększamy precyzyjność targetowania.
    Konkurencja Bardzo duża. Mnóstwo firm korzysta z takiej formy dotarcia do klienta w internecie. Stosunkowo niewielka. LinkedIn jest portalem, który bardzo dynamicznie się rozwija, ale wciąż niewiele firm wykorzystuje go do działań biznesowych, dlatego łatwo zostać zauważonym.
    Dotarcie do klienta Rozłożone na kilka kroków i nie zawsze bezpośrednie. Wszystkie kontakty, do których udało się dotrzeć, pozostają w naszej sieci kontaktów i mamy do nich dostęp w każdej chwili.
    Stabilność Średnia - wiele czynników wpływa bowiem na zmiany pozycji w wyszukiwarce Google, ponadto konieczne jest stałe monitorowanie wybranych fraz kluczowych. Dość duża - LinkedIn nie podlega sezonowości ani zewnętrznym uwarunkowaniom.
    Kompetencje Należy posiadać przynajmniej elementarną wiedzą z zakresu działań SEO.W celu osiągnięcia szybkich i wymiernych efektów konieczne może okazać się jednak skorzystanie z usług kompetentnych fachowców. Nie trzeba posiadać fachowej wiedzy, aby rozpocząć działania biznesowe na portalu LinkedIn, natomiast w celu efektywniejszego rozbudowywania sieci kontaktów oraz rozwoju kompetencji zawodowych warto skorzystać z ogólnodostępnych poradników i materiałów instruktażowych.
    Reakcje odbiorców Raczej pozytywne, jeśli tekst nie jest nadmiernie przepełniony treściami sprzedażowymi, lecz niesie za sobą konkretną wartość merytoryczną. Pozytywne - menedżerowie średniego i wyższego szczebla chętnie nawiązują relacje i cenią sobie bezpośredni sposób kontaktu.
    Inne Cykliczne zmiany zasad dotyczących działania algorytmów Google i innych wyszukiwarek internetowych. W LinkedIn nie występują żadne dodatkowe ograniczenia ani blokowanie kont użytkowników.

    LinkedIn vs SEO – podsumowanie

    Portal LinkedIn stanowi doskonałą alternatywę, jak i dopełnienie działań SEO, które nie należą do najłatwiejszych ani najszybszych sposobów dotarcia do klientów B2B.

    „Pozycjonowanie stron internetowych oraz sklepów online to nieustanny proces, który wymaga zaangażowania na każdym etapie. SEO daje efekty dopiero po dłuższym czasie, a osiągnięcie pozycji w TOP3 nie gwarantuje, że witryna utrzyma się na tym miejscu przez kolejne miesiące” – można przeczytać na stronie internetowej Domu Mediowego Wedo.

    Jeśli zatem szukamy znacznie bardziej stabilnego kanału do prowadzenia marketingu czy sprzedaży B2B, LinkedIn okazuje się pod wieloma względami optymalnym wyborem.

    W następnym artykule z tego cyklu zastanowimy się, który kanał dotarcia do klienta daje większe możliwości: LinkedIn czy SEM (Search Engine Marketing). Po solidną dawkę eksperckiej wiedzy zapraszamy już teraz do naszych poprzednich publikacji dotyczących m.in. działania pakietu LinkedIn Sales Navigator, automatyzacji marketingu i sprzedaży B2B, metod oraz wskazówek, jak pozyskać leady sprzedażowe w social mediach.

    Kategorie wpisów

    Kategorie wpisów